plbenlenfrdeitruuk
 

Zakład Kształcenia Kierowców

Marek Paszkowski

 

InstruktorSzybki rozwój w niemal wszystkich dziedzinach wymusza na nas ciągłe życie w pośpiechu i nieustanne przyspieszanie. Chcąc wszędzie zdążyć korzystamy z coraz to szybszych metod przemieszczania się. Gdy rower lub autobus przestają wystarczać warto pomyśleć o zrobieniu prawa jazdy. Podjęcie decyzji o posiadaniu tego dokumentu jest pierwszym i najłatwiejszym krokiem. Dalej, niestety, jest już trochę gorzej. Dzieje się tak dlatego, że egzamin państwowy na prawo jazdy jest częścią wielkiego biznesu, którego zadaniem jest wyciągnięcie od każdego jak największej ilości gotówki. Ale po kolei...

 

Pierwszym czynnością, która czeka przyszłego kierowcę, jest wybranie odpowiedniego ośrodka nauki jazdy. Wybór jest wielki, prawie w każdym średniej wielkości mieście ośrodków jest kilkanaście, nie mówiąc już o miastach większych, gdzie naukę jazdy można spotkać niemal na każdym rogu. Jednak ośrodek ośrodkowi nierówny!

Najlepszym i sprawdzonym rozwiązaniem jest zasięgnięcie informacji jest sprawdzenie rankingu zdawalności WORD w twoim mieście i informacje od znajomych. Na pewno w swoim otoczeniu znajdziesz mnóstwo osób, które robiły kurs niedawno albo robią go teraz i koniecznie zapytaj o ich opinie na temat konkretnego ośrodka. Uważaj na fałszywe reklamy zamieszczane na stronach internetowych polecające kursy za pół ceny, lub zamieszczane na niesprawdzonych forach internetowych opinie "zadowolonych klientów".

Jakie informacje są ważne:

  • Jakie miejsce zajmuje szkoła jazdy w Rankingu zdawalności WORD i ilu kierowców przeszkoliła?

 

Najlepszym i sprawdzonym sposobem na weryfikację wyników szkolenia i zdawalności jest sprawdzenie Rankingu zdawalności, który robiony jest na podstawie danych z Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego. Unikaj szkół z końca listy, zainteresuj się raczej jej pierwszymi 5-6 szkołami. Zwróć uwagę ile osób przeszkoliła dana szkoła. Niska liczba osób szkolonych daje mało miarodajny wskaźnik zdawalności. Zwróć uwagę, że niektóre szkoły mają wyższe pozycje w rankingu ale przeszkoliły tylko kilku kierowców (6/10 daje niby 60% zdawalności... ale czy jest to wynik miarodajny....?

  • Jak długo konkretna szkoła jest na rynku?

Preferuj szkoły z długoletnią praktyką, one stawiają na jakość !

  • Jaki jest stosunek ceny do jakości?

Zastanów się gdy cena jest zbyt niska, często niska cena = niska jakość ! Dobre szkoły nauki jazdy nie biorą "zaliczek" i "zadatków" żeby uniemożliwić zmianę szkoły gdy nie spodoba Ci się kurs. Dobre szkoły wymagają płatności dopiero przed rozpoczęciem jazd samochodem, po zakończeniu zajęć teoretycznych.

  • Czy nie jesteś manipulowany w trakcie zapisywania się na kurs?
Część szkół stosuje selekcję kandydatów... Jeżeli spotkasz się z odmową szkolenia, to znaczy, że ta szkoła liczy tylko na wynik... czasem sugerują, że tu zdają wszyscy... publikując niesprawdzone informacje. Czasem jest to także żądanie wpłacenia zaliczki lub zadatku.
 
  • W jaki sposób odbywają się zajęcia teoretyczne?

Większość szkół podchodzi do tego bardzo nieprofesjonalnie. Najczęściej teoria jest nudna i omijana przez kursantów szerokim łukiem. Warto poszukać szkoły, która ma dobrych wykładowców, bo nieznajomość przepisów może się później okazać zgubna. Nie daj się skusić na kurs w pigułce, gdzie teoria jest realizowana w 4-5 dni, człowiek nie jest w stanie przyswoić taka wielu informacji w tak krótkim czasie. Pamiętaj, że brak wiedzy może później skutkować negatywnymi konsekwencjami na drodze.

  • Ilu instruktorów i ile samochodów posiada dany ośrodek?

Im więcej samochodów, tym mniejsza szansa, że będziesz miał odwoływane jazdy w przypadku jakiejś awarii. Tak samo ma się sprawa jeśli chodzi o liczbę instruktorów. Sprawdź czy OSK dysponuje nowymi samochodami i czy mają takie same wyposażenie jak te na egzaminie państwowym. Część OSK używa modeli starszych (Grande Punto). Wersja Suzuki SWIFT z WORD Biała Podlaska to auta z 2012 roku ! Unikaj więc aut starszych i zużytymi mechanizmami!

  • Czy będziesz jeździł z jednym czy z kilkoma instruktorami?

Każde rozwiązanie ma swoje dobre i złe strony. Gdy jeździsz z jedną osobą przychodzi taki moment, że instruktor uodparnia się na Twoje najczęstsze błędy. Przestaje je zauważać albo nie chce mu się zwracać uwagi ciągle na to samo. Z drugiej strony, taki instruktor zna Cię dobrze i wie, na czym się skupić na jazdach.

Jeżdżąc ciągle jednym samochodem przyzwyczajasz się do jego działania. Przyzwyczajasz się do czułości hamulca, sprzęgła. Może się to zakończyć problemami z ruszaniem oraz zbyt ostrym hamowaniem na egzaminie.

Jeżdżąc z kilkoma instruktorami na kilku samochodach będziesz mógł lepiej opanować pracę sprzęgła. Każdy z instruktorów zwróci Twoją uwagę na inne aspekty jazdy, przez co będziesz mógł nauczyć się więcej.

  • Czy będziesz jeździł samochodem z silnikiem benzynowym czy dieslem?

Koniecznie wybierz benzynę lub benzynę z LPG! Co prawda dieslem jeździ się o wiele łatwiej (płynniej i nie gaśnie przy ruszaniu), jednak do nauki tylko benzyniaki lub benzyniaki z LPG! Praktycznie we wszystkich WORDach egzaminy zdaje się na silnikach iskrowych i jeśli jeździłeś tylko dieslem na kursie przygotuj się na ciągłe szarpanie lub gaśnięcie przy ruszaniu, a w konsekwencji oblanie egzaminu.

 

 

  • Uważaj na rozpowszechniane mity!

    1. Nie ma limitu kilometrów w ciągu szkolenia praktycznego dla danej osoby na kursie.

    2. Nie ma limitu czasu w którym kurs ma być ukończony.

    3. Nie musisz wpłacać zaliczki żeby rozpocząć kurs. Zaliczka i zadatek to sposób na "związanie" klienta i uniemożliwienie zmiany szkoły jazdy jeżeli coś Ci się nie spodoba.

    4. 30 godzin zegarowych to minimalna  liczba godzin szkolenia praktycznego. Nie może być ich mniej. Pamiętaj, że czasami warto zainwestować w siebie i dokupić 2-3 godziny żeby zdać egzamin bez stresu! Nie daj się "wypchnąć na siłę" na egzamin jeżeli nie czujesz się na siłach. Dobry instruktor poinformuje Cię po egzaminie wewnętrznym jaki jest Twój stopień przygotowania!

    Gdy już podejmiesz decyzję nie pozostaje Ci nic innego jak być wytrwałym i nie poddawać się, nawet jeśli na początku nie idzie za dobrze. Prowadzenie samochodu jest czynnością złożoną i nie wszyscy od początku dobrze sobie z nią radzą. Tak jak w większości sytuacji i tutaj sprawdza się zasada, że trening czyni mistrza. Aby nauczyć się jeździć jak najszybciej nie rób długich przerw między lekcjami. Optymalne rozwiązanie to dwa, trzy razy w tygodniu. Staraj się wszystkie czynności w samochodzie wykonywać powoli i dokładnie. Gdy czegoś nie zrozumiesz nie bój się prosić instruktora o powtórzenie, nawet kilkukrotne, jak to zrobić.

    Po skończonym kursie jak najszybciej zapisz się na egzamin, (ale to temat na osobny artykuł),

     

    Pamiętaj - POZYTYWNE NASTAWIENIE TO POŁOWA SUKCESU !

     

    PS. Jeżeli Ci się nie powiedzie, rozważ dokupienie jazd doszkalających i nie łam się!

 

 

 

Autor: K.Paszkowski

 


Wszelkie Prawa Autorskie Zastrzeżone - Kopiowanie i Rozpowszechnianie przez inne OSK tylko za zgodą Autora